Stap op tijd over op elektronische bedrijfswagens en voorkom problemen

Stap op tijd over op elektronische bedrijfswagens en voorkom problemen

Als ondernemer in de installatietechniek wordt een duurzame transportoplossing steeds belangrijker. Zeker met de strengere milieu-eisen die volgend jaar van kracht worden. Dat maakt het van groot belang om vaart te zetten achter het vergroenen van de bedrijfswagens, stelt Ralf van Meer van het nieuwe bedrijfswagenmerk Maxus, onderdeel van de Van Mossel Automotive Group.

Op 1 januari 2025 is het zover. Dan verandert de wet- en regelgeving voor bedrijfswagens. Zo verdwijnt de BPM-vrijstelling op bestelwagens met een verbrandingsmotor en in de meeste binnensteden van ons land worden zero-emissiezones ingesteld. Dit betekent dat je hier als ondernemer nu al op moet voorsorteren.

Het nieuwe bedrijfswagenmerk Maxus, onder de vleugels van de Van Mossel Automotive Group als importeur, haakt hier handig op in. “Maxus zet zich in voor het creëren van schonere en duurzamere transportoplossingen voor de lichte bedrijfsvoertuigenindustrie”, legt directeur Ralf van Meer uit. “Als pionier op het gebied van duurzame mobiliteit, bieden we een compleet assortiment volledig elektrisch aangedreven lichte bedrijfswagens; stuk voor stuk zero-emissievoertuigen die voldoen aan de strengste milieueisen.”

Dit helpt ondernemers niet alleen om te voldoen aan de veranderende wet- en regelgeving en de kritischere eisen van opdrachtgevers, stelt Van Meer, maar ook om te profiteren van lagere operationele kosten en een groenere bedrijfsvoering. “We denken als mobiliteitspartner graag mee met ondernemers, of het nu gaat om het laatste nieuws over de wetgeving rond elektrisch rijden, de fiscale voordelen, toekomstbestendige laadoplossingen, of het vernieuwen van een bedrijfswagen of het hele wagenpark.”

Vier elektrische bedrijfswagens

“Maxus biedt maar liefst vier krachtige 100% elektrische bedrijfswagens: de eDeliver3 voor efficiëntie, de eDeliver7 voor veelzijdigheid, de eDeliver9 voor ruimte en de T90 EV pick-up als allround oplossing”, vertelt Van Meer enthousiast. “Van de eDeliver3 en de eDeliver9 zijn zelfs chassis- en cabineconfiguraties beschikbaar voor aanpassing naar de specialistische wens van de klant.”

De nieuwe Maxus eDeliver7 noemt hij een moderne krachtpatser. “Het is een elektrische bedrijfswagen van de nieuwste generatie, die duurzaamheid en gebruiksvriendelijkheid optimaal combineert; specifiek ontworpen voor ondernemers die geen uitdaging uit de weg gaan.”

De vooruitstrevende ondernemer

De eDeliver7 is volgens Van Meer meer dan een standaardbestelwagen en straalt stoere innovatie uit. “Als volledig elektrisch voertuig is het perfect afgestemd op de toekomstige milieunormen. Het design belichaamt niet alleen innovatie, maar maakt het ondernemers ook mogelijk om zich maatschappelijk verantwoord te onderscheiden. Deze bedrijfswagen gaat verder dan alleen functionaliteit en biedt een visuele identiteit die past bij de vooruitstrevende ondernemer.”

Als volledig elektrisch voertuig is het perfect afgestemd op de toekomstige milieunormen.”
— Ralf van Meer

Ook de andere modellen hebben volgens Van Meer optimaal gebruiksgemak en zijn rijk uitgerust. “Zo beschikken alle modellen over een royaal touchscreen met uitgebreide smartphone-connectiviteit zoals Android Auto en Apple CarPlay, achteruitrijcamera of 360° camera, een multifunctioneel stuurwiel en tal van luxe voorzieningen zoals (Adaptieve) Cruise Control en verstelbare stoelen. De vier modellen bieden een mooie combinatie van technologie, comfort en functionaliteit voor een productieve werkdag.”

Veiligheid voorop  

“Maxus neemt veiligheid serieus en biedt  een uitgebreid scala aan geavanceerde veiligheidsvoorzieningen, zoals Elektronisch Stabiliteitsprogramma (ESP) voor optimale balans en controle tijdens uitwijken en bochten met een zware bedrijfswagen, rijstrookassistentie om het voertuig binnen de rijstrook te houden en Front Collision Warning voor een vroegtijdige detectie van potentieel gevaar.” Zo positioneert het nieuwe merk zich volgens Van Meer niet alleen als geschikte oplossing voor uiteenlopende bedrijfsbehoeften maar ook als een voortrekker op het gebied van veiligheidstechnologieën binnen het elektrische bedrijfswagenlandschap.

Transitie naar duurzame mobiliteit

“Maxus biedt een landelijk dekkend netwerk van dealers en servicepunten in Nederland, daardoor is er altijd een vestiging in de buurt”, legt Van Meer uit. “Met een eigen leasetak en partner op het gebied van laadoplossingen bieden we ondernemers een volledige ontzorging voor de transitie naar duurzame mobiliteit.“

Dit artikel is gesponsord door Maxus, onderdeel van de Van Mossel Automotive Group.

De Monobloc range die garant staat voor stil en betrouwbaar

De Monobloc range die garant staat voor stil en betrouwbaar

De monobloc buitenunit van de Alfea Extensa M onderscheidt zich met een stijlvol uiterlijk en een stille, veilige werking. En met een capaciteit van 5-11kW en een watertemperatuur tot 60 graden, past deze warmtepomp zowel in nieuwbouw oplossingen als bestaande bouw. Door de all-in-one technologie (buffervat, ontkoppelingspomp, aftapkraan, geïntegreerde elektrische back-up en vuilafscheider) is de monobloc compleet en eenvoudig te installeren.

De nieuwe Triple Solar 5-warmtepomp, met de compressormodule (midden), deze module aan de bovenkant (rechts) en als 'toren' (midden) met naast de compressormodule, een hydraulische module en eventueel een thermische batterijmodule voor warm tapwater.

Nieuwe warmtepomp geïnspireerd op Fairphone

Onderdelen die lang meegaan en als ze stuk gaan gemakkelijk zijn te vervangen. Dat zijn niet alleen de uitgangspunten van de Fairphone, maar ook van de nieuwe warmtepomp van Triple Solar. Deze water/water-warmtepomp, met pvt als bron, heeft een levensduur van maar liefst 25 jaar.

Warmtepompen en BENG-eisen, hoe zit dat?

Warmtepompen en BENG-eisen, hoe zit dat?

Voor alle nieuwbouw, zowel woningbouw als utiliteitsbouw, geldt dat aanvragen van de omgevingsvergunning moeten voldoen aan de eisen van Bijna EnergieNeutrale Gebouwen (BENG). De aanvraag wordt op een viertal indicatoren getoetst. Bij drie daarvan heeft de warmtepomp een positieve invloed op de uitslag. Hoe zit dat?

Driekwart van bedrijven die woningen verduurzamen vreest baanverlies

Driekwart van bedrijven die woningen verduurzamen vreest baanverlies

Van de Nederlandse mkb-bedrijven die zich richten op woningverduurzaming middels warmtepompen, zonnepanelen, isolatiemaatregelen en warmtenetten vreest driekwart de komende tijd baanverlies. Van deze bedrijven geeft 8 procent aan op korte termijn zelfs failliet te kunnen gaan.

Kwaliteitsverklaring monoblock toch geldig bij  lange leidingen

Kwaliteitsverklaring monoblock toch geldig bij lange leidingen

Onlangs werd bekend gemaakt dat een kwaliteitsverklaring voor monoblock-warmtepompen niet geldig zou zijn als de leiding voor het warmtetransport buiten een woning langer dan vijf meter is. Inmiddels is Bureau Controle Registratie Gelijkwaardigheid (BCRG) hierop teruggekomen. In een nieuwe afspraak blijven de huidige kwaliteitsverklaringen toch geldig. Nieuw is dat het energieverlies met betrekking tot lengte en isolatie van leidingen in een speciaal hiervoor bestemd invulveld in de NTA8800 moet worden aangegeven.

De warmtepomp heeft een beter verhaal nodig

De warmtepomp heeft een beter verhaal nodig

Al een jaar worden ondernemers erop gewezen dat ze duizenden euro's kunnen besparen door nog dit jaar een bestelauto te kopen. Op 1 januari verdwijnt namelijk hun bpm-vrijstelling. Op diezelfde datum wil de overheid de ISDE-subsidie voor warmtepompen fors verlagen. Maar ik zie nauwelijks advertenties die aangeven dat het verstandig is om nog dit jaar een warmtepomp aan te schaffen.

Kabinetsbeleid maakt realisatie klimaatdoelen 'heel erg onwaarschijnlijk'

Kabinetsbeleid maakt realisatie klimaatdoelen 'heel erg...

Vanuit de warmtepompsector wordt al langer gewaarschuwd dat de Nederlandse klimaatdoelen voor 2030 uit zicht raken. Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) heeft dat beeld nu bevestigd. Uit berekeningen in de Klimaat- en Energieverkenning 2024 blijkt dat de kans dat de klimaatdoelen worden gehaald, inmiddels minder dan 5 procent bedraagt.   

Monoblock beschermen tegen bevriezing is niet eenvoudig

Monoblock beschermen tegen bevriezing is niet eenvoudig

Water in warmtepompen kan bevriezen bij lage temperaturen. Of het nu gaat om de bronzijde bij water/water-warmtepompen, of de afgiftezijde bij lucht/water-monoblocks. Bij water/water is het gangbaar om glycol toe te voegen als antivriesmiddel. Aan de afgiftezijde bij monoblocks wordt dit nauwelijks toegepast. Toch adviseren sommige fabrikanten het wel. Glycol heeft echter ook zijn beperkingen. Wat zijn de mogelijkheden?