Het hotel ligt op het Cruquiuseiland. Dat was lang een gebied waar het krioelde van de bedrijvigheid en waar schepen hun exotische producten uit het verre Nederlands-Indië aan land brachten. De douane hield er toezicht op de niet-ingeklaarde goederen, die tijdelijk werden opgeslagen in een van de grote pakhuizen. Dat is verleden tijd. Het gebied wordt herontwikkeld en de douaneloods van 60 meter werd ingekort om er de bouwlocatie voor het Amsterdam City Harbour Hotel van te maken. Een deel bleef staan als verwijzing naar het verleden. De Harbour Club Amsterdam Oost is erin gevestigd, een befaamde uitgaansgelegenheid.
Muren verstevigen
De aanwezigheid van de club was een van de hoofdbrekens voor HBB, zegt projectleider Peter Geerlings. “De helft van de tijd waren we onder de grond aan het werk en de andere helft erboven. We zijn zo’n anderhalf jaar bezig geweest met het aanleggen van een zeven meter diepe parkeergarage. Uiteraard hadden we op deze locatie in de bouwput met instromend water te maken, maar dat hebben we vaker meegemaakt. Complexer was de aanwezigheid van de historische Harbour Club. We hebben de fundering van de buitenmuren van dat gebouw vervangen: De 8,5 meter lange palen maakten plaats voor palen van 20 meter. Zo bleef de muur staan. Een volgende uitdaging was om de conditie van het achterliggende gebouw te bewaken, want dat had de neiging te verzakken.”
Ontwikkelend aannemer
Vervolgens werd er boven de grond gebouwd. Geerlings: “Wij zijn ontwikkelend aannemer. Dat houdt in dat we dit project voor eigen risico hebben ontwikkeld. Dat is spannend, het is ons grootste project tot nu toe. Als ontwikkelend aannemer werken we in teamverband met onder andere de installateurs. We verwachten van ze dat ze meedenken over het concept. Daarom zijn ze in een vroeg stadium, eind 2016, al bij het project betrokken geraakt. MUR heeft voor ons de klimaattechniek verzorgd, vanwege onze goede ervaringen. We bouwden eerder twee hotels met ze en dat ging erg goed. We zijn in het project met veel partijen aan het werk: van installateurs tot de leggers van vloerbedekking. Om alle werkzaamheden goed te coördineren en te zorgen dat we aan de wensen van onze klant voldoen, hebben we met een 3D-BIM-model gewerkt. De installateurs tekenen en ontwerpen daarin, en onze werkvoorbereider maakt er één model van. Zijn er clashes, dan proberen we die te ontvlechten, zodat alles netjes kan worden gemaakt.”
Puzzel
Ook voor MUR Conditioning was het een bijzonder project: “We hebben door het hele gebouw zo’n vijfhonderd binnenunits geplaatst, en vijftig warmtepompen op het dak”, vertelt Erik Sluijs. “Het was vanwege de omvang voor ons een heel bijzonder project. We doen vaker hotels, maar meestal met zo’n 100 tot 250 kamers. Hier zijn zo’n 500 ruimten. We kozen voor het City Multi VRF-systeem van Mitsubishi Electric, omdat we vertrouwen hebben in het project en leverancier Alklima goed kennen.” De binnenunits zijn mooi weggewerkt onder roosters in de hotelkamers. De stroomtoevoer is gekoppeld aan een kaartlezer en er is in elke kamer een gebruiksvriendelijke bediening. Ook andere ruimten, zoals de receptie en het restaurant, zijn van een koude/warmtesysteem voorzien. “Voor ons was de schaal van het project en de lange doorlooptijd bijzonder. De beschikbare inbouwruimte was beperkt, dus het was een puzzel om alles netjes kwijt te kunnen.”
Afspraken nakomen
MUR vroeg Alklima om de benodigde apparatuur te leveren: “Het is onze voorkeursleverancier voor klimaatsystemen. We vinden het prettig dat we altijd kunnen sparren over de ontwerpen die we maken en dat we weten wat we aan ze hebben. Beloften komen ze na. Dat is belangrijk vanwege de complexe planning van zo’n bouwproject.”
Erwin Tuijtel, Business Strategic Manager bij Alklima / Mitsubishi Electric, vindt het project een mooie illustratie van het feit dat het mogelijk is om vrijwel zonder gasgebruik een goed functionerend gebouw te ontwikkelen. Er wordt op dit moment alleen gas gebruikt voor de boilers: “Het project sluit naadloos aan bij de doelstelling van Amsterdam om in 2040 van het gas te zijn. Je ziet hier dat het kan: koeling en verwarming gebeuren ‘all electric’ met het Mitsubishi Electric City Multi VRF systeem: een warmtepomp die geschikt is voor het tegelijkertijd koelen, verwarmen en ventileren. We zijn erg trots op het resultaat van deze samenwerking.”
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Alklima.