Online nieuwe klanten scoren? Zo pak je dat aan

Online nieuwe klanten scoren? Zo pak je dat aan

Het merendeel van de installateurs heeft volgens onderzoek van platform Trustoo onder de lezers van onder andere Vakblad Warmtepompen ruimte voor extra werk. Dit gat kan opgevuld worden door online nieuwe klanten aan te trekken. De ruimte in de branche is mogelijk ontstaan door een dip in de werkzaamheden door de coronacrisis.

Het gaat ondanks de coronacrisis niet slecht in de installatiebranche. 32% van de respondenten uit het onderzoek geeft aan in het komende jaar geen ruimte meer te hebben voor extra opdrachten. Daartegenover staat dat 21% van de ondervraagden opgeeft nu al ruimte te hebben voor extra opdrachten. Nog eens 47% verwacht dat er in het komende jaar ruimte ontstaat.

Van de ondervraagde bedrijven is 28% actief in de E-installatie, 29% in de W-installatie en 43% is totaalinstallatiebedrijf. De genoemde werkzaamheden zijn: elektrotechnisch werk (49%), CV installatie- en onderhoud (38%), loodgieterswerk (37%), ventilatie (37%), warmtepompinstallaties (33%) en zonnepanelen (29%).

Online gevonden worden

Als iemand op zoek is naar een installateur, wordt tegenwoordig al snel op internet gekeken. Hier is veel informatie beschikbaar, maar ook erg verspreid. Daardoor wordt het al snel een flinke zoektocht om een goede installateur te vinden. Hoe zorg je er dan voor dat jouw bedrijf op internet gevonden wordt? Het platform Trustoo biedt een podium voor lokale bedrijven om direct in contact te komen met deze klanten.

Trustoo is nu al geruime tijd actief in verschillende branches met als doel lokale ondernemers een podium te geven, vertelt Lars Freriks, directeur van Trustoo. “Om tussen al het geweld van grote spelers online goed te worden gevonden, is een hele klus. Dit platform biedt elke ondernemer de kans om zich te profileren.”

Kwaliteitseisen

De installateurs profiteren van het platform doordat ze makkelijk aan nieuwe opdrachten komen.”

Ondernemers moeten wel aan de kwaliteitseisen van Trustoo voldoen, vult medeoprichter Pieter Westerhuis aan. “We verzamelen alle informatie die over een bedrijf is te vinden, zoals hoelang het bedrijf bestaat, specialisaties, keurmerken en vakopleidingen. Hierbij tellen we alle reviews die online zijn te vinden op en zo berekenen een score. Op basis daarvan stellen wij een Top-10 per werkgebied samen.”

Zo is voor de zoekers makkelijk te zien welke installatiebedrijven in de regio het beste scoren. Best handig als je zonnepanelen wilt laten installeren of je cv-ketel wilt vervangen. De installateurs profiteren uiteraard ook van het platform doordat ze makkelijk aan nieuwe opdrachten komen.

Platform voor installateurs

Om hun orderportefeuille te vullen, maken nog maar weinig installatiebedrijven gebruik van leadgeneratie of betaalde offerte-aanvragen. Leadgeneratie houdt in dat klanten in contact worden gebracht met potentiële opdrachtgevers. Trustoo is een online platform dat dit voor je doet. Slechts 6% van de ondernemers in de installatiebranche maakt op dit moment gebruik van de mogelijkheden die leadgeneratie biedt, blijkt uit onderzoek van Trustoo. 14% heeft er wel ervaring mee, maar is er mee gestopt.

Van de bedrijven die wel ervaring hebben met leadgeneratie wordt Werkspot het vaakst genoemd met 43%, een aantal bedrijven heeft ervaring met Solvari (20%) en Zoofy (13%). 80% van de installatiesector heeft nog nooit aan leadgeneratie gedaan. Daarmee lopen deze bedrijven een hoop opdrachten mis. Van deze bedrijven geeft 23% aan nu al leadgeneratie te overwegen om extra opdrachten binnen te halen en nog eens 58% geeft aan in de toekomst open te staan voor leadgeneratie.

Sinds kort is Trustoo gestart met een platform voor installateurs. “Er zijn al verschillende websites voor klusjesmannen en die werken prima als je een wasbak wilt verhangen of iets dergelijks. Maar een nieuwe meterkast, zonnepanelen, warmtepomp of cv-ketel installeren, is toch iets anders. Dan wil je gewoon direct contact met een betrouwbare en ervaren installateur. We zien dat ook aan het type aanvragen dat we nu binnenkrijgen, dat zijn veelal grotere klussen.”

Objectieve methode

De methode van Trustoo is objectief, gaat Westerhuis verder. “Soms krijgen we de vraag hoe we aan deze informatie komen. Het gaat om openbare informatie die voor iedereen beschikbaar is. De berekening van de score wordt gedaan door het systeem en is voor iedereen hetzelfde. Maar het is natuurlijk niet zo dat een bedrijf totaal geen invloed heeft."

"Als je bijvoorbeeld meer goede reviews verzamelt, krijg je een hogere score.” De bedrijven die op Trustoo geplaatst worden, krijgen hiervan bericht en kunnen hun profiel controleren en aanvullen. Dit bedrijfsprofiel is gratis en de plek in de Top-10 hebben ze gewoon verdiend met goede reviews. Het platform is transparant, benadrukt Freriks.

Alle bedrijven die goed genoeg zijn, krijgen een plekje op ons platform.”

“Alle bedrijven die goed genoeg zijn, krijgen een plekje op ons platform. Hier hoeft een bedrijf niets voor te betalen. Bedrijven die het meeste uit hun profiel willen halen, kunnen kiezen voor Premium.” Met de partners die dat doen wordt het profiel verder geoptimaliseerd. Ze kunnen hun eigen regio instellen en krijgen extra elementen op hun profiel zoals een zichtbaar telefoonnummer. Een partner betaalt alleen een vast, laag bedrag per aanvraag. Het aantal aanvragen dat je wilt ontvangen, bepaalt de partner zelf en is te allen tijde aanpasbaar.

Kwaliteitsvergelijker

Er zijn natuurlijk vele vergelijkingssites, maar vaak is het probleem dat de consument het onderste uit de kan wil halen en alleen maar gefixeerd is op de prijs. Freriks: “Met dit platform willen we daar iets tegenin brengen. Met de uitgebreide bedrijfsprofielen krijgt de bezoeker de kans om een overwogen keuze te maken. Prijs zal hierin altijd een rol spelen, maar wij zien ons het liefst als kwaliteitsvergelijker.”

Dit artikel is gesponsord door Trustoo

De Monobloc range die garant staat voor stil en betrouwbaar

De Monobloc range die garant staat voor stil en betrouwbaar

De monobloc buitenunit van de Alfea Extensa M onderscheidt zich met een stijlvol uiterlijk en een stille, veilige werking. En met een capaciteit van 5-11kW en een watertemperatuur tot 60 graden, past deze warmtepomp zowel in nieuwbouw oplossingen als bestaande bouw. Door de all-in-one technologie (buffervat, ontkoppelingspomp, aftapkraan, geïntegreerde elektrische back-up en vuilafscheider) is de monobloc compleet en eenvoudig te installeren.

Hybride warmtepomp sleuteloplossing netcongestie

Hybride warmtepomp sleuteloplossing netcongestie

De energietransitie draait volop. Steeds meer huishoudens en bedrijven stappen over op duurzame energiebronnen. Zonnepanelen, elektrische auto's en warmtepompen zijn gemeengoed. Dit brengt echter wel een onvoorziene uitdaging met zich mee: hoe los je de netcongestie op? Jan Henk van der Wijk, marketing en communicatie manager vertelt hoe zijn bedrijf tegen dit onderwerp aankijkt.

Luxe vakantiewoningen met natuurvriendelijke verwarming

Luxe vakantiewoningen met natuurvriendelijke verwarming

Op een prachtige locatie in het hart van de Veluwe bij Hoenderloo is het eerste private retreat resort van Nederland gerealiseerd. Het resort met de naam 'Marber' heeft 25 woningen, die midden in de natuur staat.

Grootvermogen warmtepompen breed inzetbaar

Grootvermogen warmtepompen breed inzetbaar

De markt voor grootvermogen warmtepompen heeft de afgelopen jaren een vlucht genomen. Senior Productmanager Utiliteit Warmtepompen Marco Middelburg vertelt over de transformatie binnen Remeha. Application Engineer Gaston Plante neemt een project onder de loep.

Driekwart van bedrijven die woningen verduurzamen vreest baanverlies

Driekwart van bedrijven die woningen verduurzamen vreest baanverlies

Van de Nederlandse mkb-bedrijven die zich richten op woningverduurzaming middels warmtepompen, zonnepanelen, isolatiemaatregelen en warmtenetten vreest driekwart de komende tijd baanverlies. Van deze bedrijven geeft 8 procent aan op korte termijn zelfs failliet te kunnen gaan.

Afbeelding gegenereerd middels AI.

Najaarsrun op kleine warmtepompen door ISDE-verlaging?

Het voornemen van het kabinet om in 2025 in ISDE-subsidies te snijden, leidt volgens sommige marktpartijen tot een plotse groei in de vraag naar warmtepompen. Het Algemeen Dagblad spreekt over een 'Run op warmtepompen'; consumenten zouden de subsidiekorting voor willen zijn door nog dit jaar een warmtepomp te bestellen. Navraag bij enkele leveranciers levert een nuance op.

Verkoop warmtepompen in België eveneens gehalveerd

Verkoop warmtepompen in België eveneens gehalveerd

In de eerste zes maanden van dit jaar nam de verkoop van warmtepompen in Nederland met bijna de helft af ten opzichte van dezelfde periode in 2023. Climafed, de Belgische 'federatie van klimaattechnologieën' maakte onlangs bekend dat de verkoopcijfers in België vrijwel dezelfde ontwikkeling laten zien.

Rick Bruins op de VSK, waar Remeha de hybride warmtepomp promootte.

De hybride warmtepomp is geen tijdelijke, maar definitieve oplossing

Voor bestaande woningen met een gemiddeld energielabel is een hybride warmtepomp een duurzamere en meer toekomstgerichte oplossing dan een all-electric warmtepomp. Dat zegt Rick Bruins van Remeha. "Ik zie een hybride warmtepomp voor het gros van de huizen in Nederland dan ook niet als een tijdelijke, maar definitieve oplossing. Het is duurzaam, er is keuzevrijheid, het voorkomt netcongestie én het is goed voor de portemonnee."

Vakbeurs Energie is ijkpunt in de energietransitie

Vakbeurs Energie is ijkpunt in de energietransitie

Klimaatverandering en de stikstofproblematiek zijn complexe problemen, maar met kennisoverdracht en een onovertroffen aanbod van direct toepasbare innovaties op het gebied van verduurzaming van de gebouwde omgeving biedt editie 19 van Vakbeurs Energie een schat aan kennis en oplossingen.

Intrekken 'warmtepompplicht' leidt tot forse prijsverlaging hybrides

Intrekken 'warmtepompplicht' leidt tot forse prijsverlaging hybrides

Sinds de nieuwe regering de zogeheten 'warmtepompplicht' die in 2026 in zou gaan heeft ingetrokken, zijn met name hybride warmtepompen aanzienlijk goedkoper geworden. Dat stelt het Algemeen Dagblad op basis van een kleine rondgang in de markt.

Europese warmtepompverkoop schiet tekort om 2030-doelstellingen te halen

Europese warmtepompverkoop schiet tekort om 2030-doelstellingen te...

De verkoop van warmtepompen in Europa is in 2023 met 6,5 procent gedaald ten opzichte van 2022. Dit blijkt uit onlangs gepubliceerde onderzoeksdata van de European Heat Pump Association (EHPA). Als deze trend zich doorzet, zal het aandeel van verwarming in de klimaatdoelstellingen van de EU voor 2030 'aanzienlijk tekortschieten', stelt de organisatie.

Achterblijvende woningbouw zorgt voor stagnatie bij installateurs

Achterblijvende woningbouw zorgt voor stagnatie bij installateurs

Na jaren van forse groei zal het productievolume in de installatiebranche dit jaar met 0,7 procent dalen, blijkt uit het rapport 'Economische vooruitzichten 2025 en verder' van Techniek Nederland. Als hoofdoorzaken worden de achterblijvende woningbouw en een dip in de utiliteitsbouw aangewezen. Voor 2025 wordt licht herstel in het volume verwacht.